Woda jest podstawą naszej siły i zapewnia prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Naukowcy podają, że cały wszechświat oparty jest na procesach zachodzących właśnie w środowisku wodnym. Nasz organizm w 60-70% składa się z wody, a krew aż w 94%. Jak pokazują badania wiele chorób wynika właśnie z niewłaściwego nawodnienia organizmu. Z tysięcy potwierdzonych przypadków wynika, że wiele symptomów chorobowych znika, gdy pijemy odpowiednią ilość czystej, niegazowanej wody.

Odpowiednie nawodnienie organizmu

Woda występuje w układzie krwionośnym, limfatycznym, w mózgu, rdzeniu kręgowym, ślinie, moczu, płynie komórkowym, jak również w kościach czy mikrokanałach każdego nerwu. Z tego powodu wszystkie jej niedobory rejestrowane są przez cały układ nerwowy. Dostarczenie odpowiedniej ilości i jakości wody jest kluczowe dla naszego prawidłowego funkcjonowania, ponieważ jest ona nie tylko niezbędna do zachowania odpowiedniej objętości i ciśnienia krwi, ale także – jako główny składnik krwi – transportuje niezbędne składniki odżywcze i tlen do wszystkich komórek ciała. Ponadto odgrywa ważną rolę w oczyszczaniu organizmu ze szkodliwych produktów przemiany materii (mocz i pot), a także współpracuje z enzymami trawiennymi w procesie trawienia i pozwala na lepsze przyswojenie składników odżywczych. Woda jest także amortyzatorem dla układu nerwowego oraz uczestniczy w przenoszeniu dźwięku przez ucho środkowe, a dodatkowo nawilża odpowiednio płuca, ułatwiając oddychanie.

CIEKAWOSTKI:

  • picie ponad 1 litra wody dziennie zmniejsza ryzyko powstania raka okrężnicy oraz pęcherza o około 50%, a o 79% ryzyko powstania raka piersi,
  • woda ułatwia trawienie, orzeźwia, chłodzi, oczyszcza, podnosi skuteczność układu odpornościowego,
  • korzystnie wpływa na nasz wygląd, opóźnia procesy starzenia się,
  • odpowiednie nawodnienia zmniejsza ryzyko chorób Alzheimera, Parkinsona,
  • woda jest głównym smarem w przestrzeni stawowej, zapobiega zapaleniom stawów i bólom pleców,
  • wodę należy pić małymi łykami przez cały dzień, uczucie pragnienia oznacza, że jesteśmy już odwodnieni,
  • brak odpowiedniej ilości wody jest główną przyczyną zmęczenia i bólu głowy,
  • wieloletnie niedobory wody są przyczyną alergii, nadciśnienia, migreny, nadwagi, nieprawidłowego krążenia i ukrwienia narządów – woda umożliwia poprawne funkcjonowanie ponad 50 miliardów komórek naszego ciała,
  • nawet niewielkie odwodnienie sprawia, że procesy metaboliczne ulegają zaburzeniom,
  • nieznaczny brak płynów prowadzi do problemów z koncentracją i pamięcią,
  • utrata 2 % masy ciała jako ubytku wody z organizmu zmniejsza wydolność wysiłkową na poziomie 10%,
  • pozbawienie organizmu wody na okres 48 godzin wystarcza, aby zagrozić jego żywotnym funkcjom,
  • niedobór wody wynoszący około 10% masy ciała powoduje niewydolność fizyczną i psychiczną,
  • utrata 20 % wody może doprowadzić nawet do śmierci.

Kluczowa jest jakość wody

„Wypijanie znacznych ilości wody ze znikomą zawartością minerałów, stanowiących elektrolity! jest niebezpieczne dla zdrowia” twierdzi profesor Roger Corder z londyńskiego William Harrey Research Institute. Duże ilości wody bez elektrolitów wypłukują z organizmu zapasy minerałów, takie jak: sód, potas, wapń, magnez i liczne pierwiastki śladowe. Utrata tych ważnych elementów może stworzyć ryzyko zapaści, w wyniku nagłego spadku ciśnienia krwi albo doprowadzić do zagrażającej życiu arytmii serca. Badania próbek krwi pobranych na mecie od 488 biegaczy w 2002 roku, podczas maratonu w Bostonie pokazały, że 13% badanych miało nienormalnie niski poziom sodu we krwi tzw. hiponatremię, co zagrażało ich życiu. Większość z tych, którzy mieli za niski poziom sodu, wypijała ponad 3 litry wody dziennie.

Woda szczególnie istotna dla sportowców

W czasie uprawiania sportu, ciężkiej pracy fizycznej, a także w dni upalne następuje intensywne pocenie się i wydzielanie soli z organizmu (tabela nr 1 – skład potu), co może spowodować jej niedobór, objawiający się m.in. osłabieniem i szybkim zmęczeniem. Wraz z wodą tracimy elektrolity, które są potrzebne do optymalnej pracy mięśni i układu nerwowego. Podczas intensywnego wysiłku mięśnie wytwarzają ciepło. Organizm w takiej sytuacji uruchamia procesy termoregulacyjne i nadmiar ciepła usuwa głównie przez pocenie i parowanie.

Aby mechanizm termoregulacji działał sprawnie, organizm musi mieć zapas wody do wytworzenia potu.

  • Picie wody przed wysiłkiem ma duże uzasadnienie, ponieważ prowadzi do bardziej intensywnego wydzielania potu podczas treningu i łagodzi reakcję układu krążenia, w czasie ćwiczeń, a także po ich zakończeniu, należy uzupełniać deficyt płynów
  • Dla sportowców wskazane jest picie wód chlorkowo-sodowych, ponieważ najszybciej nawadniają organizm oraz odbudowują elektrolity. Jest to szczególnie istotne dla sportowców wytrzymałościowych, trenujących np. bieganie, triatlon, kolarstwo.

Aby uzupełnić niedobór wody w organizmie, należy pić małymi łykami płyny zawierające elektrolity, czyli naturalną wodę mineralną, bogatą w sole mineralne (m.in. hipotoniczną wodę Jantar) lub chemiczne izotoniki. Woda bez sodu nie jest wskazana dla sportowców wytrzymałościowych.

Sportowcy często narzekają na łapiące ich skurcze. Są one najczęściej wynikiem nie tylko braku magnezu, ale innych pierwiastków, jak: sód, potas czy cynk. Warto więc – po pierwsze badać ilość pierwiastków w organizmie, a po drugie dostarczać odpowiednio zmineralizowaną wodę, która lepiej niż wszystkie suplementy diety uzupełni niedobór tych ważnych składników i poprawi wydolność organizmu (tabela nr 2 ).

Jaka woda?

W czasie upałów i przy dużym wysiłku nie powinno się pić wody bez soli mineralnych, gdyż rozcieńcza ona w organizmie elektrolity stymulujące m.in. pracę serca. Na rynku dostępnych jest szereg różnych wód o różnym stopniu zmineralizowania. Warto jednak wziąć pod uwagę nie tylko zawartość minerałów, ale także zasadowy odczyn. Okazuje się bowiem, że szkodliwe mikroorganizmy nie są w stanie rozwijać się kiedy krew pozostaje w równowadze biochemicznej pH 7,4. Jak stwierdza amerykański uczony dr R. Young utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej wspomaga tworzenie nowych, zdrowych komórek oraz proces regeneracji. Natomiast obniżenie pH krwi w kierunku kwaśnym powoduje osłabienie komórek, mutacje, a także ich wymieranie. Podobnie doktor Don Colbert określił wodę alkaliczną jako pierwszy i najważniejszy czynnik powrotu do zdrowia. Bowiem większość jego pacjentów uwolniło się od chorób już w kilka miesięcy po kuracji, polegającej na piciu alkalicznej wody i spożywaniu zasadowego pokarmu.

Wysoka jakość naszej krwi (tzn. odpowiednie zasadowe pH) gwarantuje wzrost energii i sil witalnych, dobre samopoczucie oraz lepszą koncentrację. Jeżeli pH krwi jest w granicach 7,4, wówczas wszystkie procesy w komórkach organizmu ludzkiego zachodzą prawidłowo.

TABELA NR 1

O TRACIMY POCĄC SIĘ?

SKŁADNIK MINERALNY MG/L

SÓD 1200

CHLOR 1000

POTAS 300

WAPŃ 160

MAGNEZ 36

FOSFORAN 15

CYNK 1,2

ŻELAZO 1,2

MANGAN 0,06

MIEDŹ 0,06

 

TABELA NR 2

WODA JANTAR

SUMA SKŁADNIKÓW MINERALNYCH: 803,99 MG/L

KATIONY MG/L

SODOWY (NA) 167,0

WAPNIOWY (CA) 52,1

MAGNEZOWY (MG) 15,8

POTASOWY (K) 5,0

ANIONY MG/L

CHLORKOWY (CL) 212,7

WODOROWĘGLANOWY 322,9

SIARCZANOWY (S04) 16,7

Podsumowanie

Woda Jantar to najwyższej jakości woda średnio zmineralizowana, o zasadowym odczynie, który stanowi doskonały czynnik równoważący kwasowość różnego rodzaju pożywienia o kwasotwórczym charakterze. Przez swój unikalny bukiet elektrolitów i pierwiastków śladowych doskonale nawadnia organizm. Czerpana jest z artezyjskiego źródła w Kołobrzegu.

W jej skład wchodzą wody reliktowe sprzed 9,8 tys. lat oraz wody napływowe po 40-letnim procesie filtracji. Ponadto wzbogacona jest o minerały z soli permskich, które przez miliony lat odkładały się na dnie praoceanu (sole permu powstałe 320 min lat temu, idealnie czyste, bez metali ciężkich).

 

Najlepsza woda do codziennego spożycia dla ludzi dbających o zdrowie i prowadzących aktywny tryb życia posiada:

  • mineralizację w przedziale od 600 do 900 ml/L -bezpieczna do codziennego stosowania,
  • zrównoważony bukiet minerałów,
  • elektrolity budujące nawodnienie (sód, chlor, magnez, wapń, jod) – szczególnie ważne dla sportowców,
  • zasadowe, najlepiej tkankowe pH – 7,4 – takie jak płyny fizjologiczne w organizmie, np. krew.

Nie zawiera metali ciężkich (kadm, ołów, uran). Na poziomie produkcji i konfekcjonowania nie jest poddawana żadnym procesom uzdatniania, ozonowanie, naświetlanie promieniami UV, procesom chemicznym, przedłużającym przydatność produktu do spożycia.

Barbara Fołda

 

Komentarze
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Jakie to proste

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Czym kierować się wybierając skup pojazdów?

Aktualnie coraz więcej Polaków zastanawia się właśnie nad tym zagadnieniem. Czym zatem kie…