Plaża, słońce i woda – to czeka większość z nas już za kilka tygodni. Wszędzie tam, gdzie będziemy się pokazywać z odkrytym torsem, warto, aby nasz „pancerz brzuszny” w pełni zasłużył na taką nazwę. Tak więc „krata” na brzuchu musi być taka, aby już z daleka była dobrze widoczna. I nie chodzi o to, aby przez cały czas chodzić na wdechu z mocno napiętymi mięśniami brzucha, ale o to, aby takie sztuczki nie były potrzebne.

Dla wszystkich, którzy jeszcze nie mają mięśni prostych brzucha odpowiednio dobrze wytrenowanych, KiF Sport przedstawia jedno z ćwiczeń, które na pewno im w tym pomoże. Ćwiczeniem tym jest unoszenie nóg w podporze na poręczach.

Oporna część dolna

Mięśnie proste brzucha dzielą się na część dolną i górną. Granica między tymi częściami leży gdzieś w okolicach pępka i zależy od tego, ile poziomych segmentów (smug) górnej części brzucha posiada dana osoba. U jednych są to dwa segmenty, u innych nawet cztery.

Oglądając zdjęcia kulturystów, łatwo zauważyć, że u większości z nich dolna część mięśni prostych brzucha jest gorzej dopracowana niż część górna, chociaż trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że dolna część nigdy nie będzie miała segmentów, tak jakich jak górna. Taka jej „uroda”. Słabszy rozwój dolej części mięśni prostych może wynikać z takich rzeczy jak:

  • trudności lub nieumiejętność angażowania do pracy dolnej części tych mięśni,
  • mniejsza odporności dolnej części na zmęczenie i na wysoką intensywność treningu, w wyniku czego sita bodźców generowanych podczas wykonywania ćwiczeń jest znacznie mniejsza,
  • nieprawidłowe wykonywanie ćwiczeń,
  • wada anatomiczna

Najlepszym sposobem na lepsze dopracowanie dolnej części mięśni prostych brzucha byłoby wykonywanie ćwiczeń, które angażują do pracy tylko tą część tych mięśni. Jest to jednak niemożliwe, gdyż nie ma takich ćwiczeń, które angażują tylko część dolną, podobnie jak nie ma takich ćwiczeń, które angażują tylko część górną. Każde ćwiczenie na mięśnie proste brzucha angażuje zarówno część dolną, jak : górną, ale – w zależności od tego, czy unosimy tułów, czy też nogi, bardziej intensywnie pracuje górna, lub dolna część tych mięśni.

Dobrze rozwinięte mięśnie proste brzucha nie tylko podnoszą estetykę sylwetki na znacznie wyższy poziom, ale też zwiększają bezpieczeństwo w trakcie wykonywania ciężkich ćwiczeń sitowych, jak również – o czym rzadko się mówi – zwiększają nasze możliwości sitowe.

Klasycznym przykładem zwiększenia możliwości siłowych są przysiady ze sztangą – jedno z najcięższych ćwiczeń, jakie wykonują kulturyści. Przy silnych mięśniach ud, a słabych mięśniach brzucha nasze wyniki siłowe w tym ćwiczeniu będą dużo gorsze, niż mogłoby to być przy silnych mięśniach brzucha.

Inną sprawą jest zatrzymanie i zablokowanie oddechu w trakcie podnoszenia dużego ciężaru. Za sprawą takiego „manewru” następuje wzrost ciśnienia wewnątrzbrzusznego, co automatycznie podnosi nasze możliwości siłowe. Przy silnych mięśniach prostych brzucha wzrost tych możliwości w momencie zatrzymania i zablokowania oddechu jest znacznie większy.

Komentarze
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Jakie to trudne

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Ubezpieczenia grupowe – odwołanie od decyzji PZU

Jak odwołać się od decyzji PZU w przypadku ubezpieczenia grupowego? O umowie ubezpieczenia…