Chrysler/Jeep/Dodge – Silnik

MODELE (POWERTECH)

  • Chrysler Aspen (2007-09), Jeep Commander (2006-09),
  • Jeep Grand Cherokee (1999-2010), Dodge RAM (2002-13),
  • Dodge Dakota (2000-11), Durango (2000-09) j HO: Jeep Gr. Cherokee (2002-04,2008-10), RAM (2002-13)
  • Dakota (2002-07), Mitsubishi Raider (2006-07)

Polecana firma: odzież patriotyczna

W autach amerykańskiego koncernu silniki V8 debiutowały w 1951 r. Stosowano wtedy nazwę FirePower, ale jednostki miały półkoliste komory spalania (hemispherical), z czego wzięła się późniejsza nazwa Hemi. Przez długie lata podstawową jednostką V8 Chryslera była LA z wałkiem rozrządu w kadłubie. W1992 r. pojawiła się seria Magnum (5.2 lub 5.9), którą znajdziemy m.in. w pierwszej generacji modelu Grand Cherokee. Mniejszy silnik w 1999 r. został zastąpiony przez serię PowerTech. Silnik ma dość klasyczną konstrukcję z żeliwnym kadłubem i 8-zaworowymi głowicami. Napędzane łańcuchem wałki rozrządu umieszczono w głowicach. Występuje też w mocniejszych wersjach HO (High Output). Pokrewną jednostką (ale 6-cylindrową) jest motor 3.7 debiutujący w Cherokee KJ. Większa jednostka Magnum doczekała się następcy w 2003 r. – to seria Hemi. Zastosowano w niej po dwie świece na cylinder. W późniejszym okresie pojawiła się też regulacja faz rozrządu oraz system MDS odłączający cylindry przy niepełnym obciążeniu.

GM – Silnik

Przez wiele lat każdy z oddziałów koncernu GM korzysta) z własnej rodziny silników V8 (oczywiście wersje częściowo się przenikają). Przykładem tego podziału była seria Northstar, którą Cadillac wprowadził w 1992 r. w przednionapędowym kabriolecie Allante. W 2004 r. motor przystosowano do wzdłużnego montażu i napędu 4×4, po czym

– jako wariant LH2 (podwójne, zmienne fazy rozrządu, większy stopień sprężania) – trafił do modelu SRX, gdzie rozwija 320 KM (ta sama odmiana pracuje w Cadillacach XLR oraz STS).

W autach sportowych popularna jest seria LS (LSI

– 5.7 lub LS2 – 6.0), ale silniki te praktycznie nie trafiały do aut klasy SU V – pojawiły się w Chevro-lecie TrailBlazer oraz Saabie 9-7X. „Czteronapędówki” koncernu GM wykorzystują głównie silniki Vortec (w zależności od wariantu pojemnościowego oraz mocy bazują na silnikach określanych jako I, III lub IV generacja). Duża liczba wariantów utrudnia ich jednoznaczną charakterystykę. Stosowane są pojemności: 4.8,5.0,5.3, 5.7,6.0,6.2,7.4 oraz 8.1. Silniki mają żeliwne lub aluminiowe kadłuby (największy wariant ma też ją ze zmiennych faz rozrządu, część została przystosowana do zasilania wielopaliwowego. Montuje się je również w rosyjskim Kombacie oraz kamperach.

Komentarze
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Dla starszych

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Ubezpieczenia grupowe – odwołanie od decyzji PZU

Jak odwołać się od decyzji PZU w przypadku ubezpieczenia grupowego? O umowie ubezpieczenia…