Kreatyna to suplement diety cieszący się największą popularnością. Z czego wynika taka popularność? Kreatyna jest najbezpieczniejszym suplementem diety i jest najlepiej przebada. Oczywiście znacząco wspomaga budowanie masy i siły mięśniowej. Kreatyna gromadzi w tkankach mięśniowych energię, dlatego im większa ilość, tym więcej dynamiki mają mięśnie. Są to wystarczające powody, aby kreatyna była tak rozpowszechniona i znana. Używana jest przez sportowców biorących udział w różnych dyscyplinach, ale najbardziej kojarzona jest ze sportami siłowymi.

Jaką formę kreatyny wybrać?

Najbardziej znane formy kreatyny to monohydrat i jabłczan. Która z nich jest lepsza? Trudno to jednoznacznie stwierdzić, ponieważ obie mają podobne działanie. Monohydrat jest niewątpliwie najbardziej znany, ponieważ jest to tania kreatyna. Stosunek ceny do jakości jest bardzo korzystny, dlatego wiele osób wybiera tą formę. Monohydrat zatrzymuje w organizmie wodę, co może być problematyczne u osób z tendencją do tycia, ponieważ wywoła efekt „zalanej” sylwetki.

Kreatyna
Kreatyna

Jabłczan kreatyny jest także dość popularny i, przynajmniej w teorii, nie zatrzymuje tak dużych ilości wody co monohydrat. Na niekorzyść przemawia cena, która jest nieco wyższa od monohydratu. Jabłczan składa się z kreatyny i kwasu jabłkowego, co przyczynia się do lepszej rozpuszczalności w wodzie.

Zatem najlepsza kreatyna na masę to dwie wyżej wymienione formy, które są stosunkowo tanie i przede wszystkim skuteczne. Nie ma sensu przepłacać za droższe odmiany, zwłaszcza w przypadku osób zaczynających przygodę ze sportami siłowymi. Natomiast dla bardziej zaawansowanych i przykładających mniejszą wagę do pieniędzy, warto polecić także inne formy kreatyny, takie jak: staki kreatynowe okołotreningowe, chelat magnezowy kreatyny, ester etylowy kreatyny oraz inne.

Jak dawkować kreatynę?

Zakłada się, że najbardziej optymalna dawka kreatyny to 5g dziennie. Istnieją także teorie, że najpierw powinno się przejść fazę ładowania, ale mity te zostały już obalone. Długość cyklu to także sporna dyskusja – jedni twierdzą, że kreatyna powinna być stosowana maksymalnie 12 miesięcy, a inni, że możliwe jest całoroczne przyjmowanie. Kreatyna to bardzo bezpieczny suplement diety, dlatego całoroczne przyjmowanie nie powinno wywołać skutków ubocznych.

Komentarze
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Jakie to trudne

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Lubisz uniwersalne rozwiązania? Podnośnik hydrauliczny będzie idealny.

Cenimy sobie uniwersalność. Wiele osób w swoim życiu ceni uniwersalność. Na pewno wśród sa…