Kompresor tłokowy jest maszyną działającą na zasadzie wyporności dodatniej, która wykorzystuje tłok do sprężania gazu i dostarczania go pod wysokim ciśnieniem. Innymi słowy – wypuszcza gazy pod zwiększonym ciśnieniem.

W zależności od skali danego urządzenia mogę zostać często jednymi z najbardziej kosztownych systemów w zakładzie produkcyjnym. Rurociągi przesyłowe gazu, zakłady petrochemiczne, rafinerie i wiele innych strategicznym gałęzi przemysłu zależą od tego typu urządzeń. Mniejsze, bardziej popularne urządzenia tego typu są stosowane w ogromnej ilości w naprawdę wielu branżach. Kompresory tłokowe różnego typu znajdują się w prawie każdym zakładzie przemysłowym.

Kompresory tłokowe nie służą tylko do sprężania powietrza. Z powodzeniem korzysta się z nich do przesyłu wielu typu gazów podczas procesów obróbki chemicznej.

Działanie i budowa

Kompresory tłokowe są zazwyczaj stosowane tam, gdzie wymagane są wysokie współczynniki sprężania (stosunek ciśnień tłoczenia do ssania).

Większość konstrukcji tego typu zawiera układy smarowania blokowego z wymuszonym podawaniem oleju, jednak gdy nie ma tolerancji procesowej dla przenoszenia oleju, stosuje się konstrukcje nienaoliwione.

Butle do większych zastosowań są wyposażone w kanały chłodzące dla systemów termosyfonowych lub cyrkulacyjnych układów chłodzenia cieczą, podczas gdy mniejsze sprężarki są zazwyczaj chłodzone powietrzem. Cylindry do dużych zastosowań zazwyczaj  wyposażone w wymienne wkładki, które są wciskane do otworu i mogą zawierać trzpień antyrotacyjny.

Gaz technologiczny jest zasysany do butli, ściskany, zatrzymywany, a następnie uwalniany przez mechaniczne zawory, które zazwyczaj działają automatycznie na zasadzie różnicy ciśnień. W zależności od konstrukcji systemu butle mogą być wyposażone w jeden lub wiele zaworów ssących i tłoczących.

Wał korbowy jest wyposażony w przeciwwagę, która równoważy siły dynamiczne wytwarzane przez ruch tłoków. Jest on podparty w ramie sprężarki łożyskami w kilku czopach. Koło zamachowe zapewnia bezwładności obrotową.

Niektóre sprężarki smarują podwozie ramy za pomocą zintegrowanej, napędzanej wałem pompy olejowej, podczas gdy inne są wyposażone w bardziej rozbudowane, układy smarowania. Wszystkie prawidłowo zaprojektowane systemy zapewniają nie tylko cyrkulację oleju do krytycznych powierzchni urządzenia, ale również kontrolę temperatury.

Komentarze
  • Tatuaż włosów

    Stosunkowo nowa technika daje kolejną opcję mężczyznom z przerzedzonymi lub wypadającymi w…
  • Zwrot ubezpieczenia Holandia

    Zorgtoeslag jest dodatkiem ubezpieczeniowym, jaki przyznaje holenderski urząd skarbowy. Wy…
  • Wpływ środków chemicznych na rozwój gospodarki

    Szybki rozwój gospodarczy wiąże się z wdrażaniem nowoczesnych technologii. Ich opracowywan…
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Jakie to trudne

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Zwrot ubezpieczenia Holandia

Zorgtoeslag jest dodatkiem ubezpieczeniowym, jaki przyznaje holenderski urząd skarbowy. Wy…