Kompresor tłokowy jest maszyną działającą na zasadzie wyporności dodatniej, która wykorzystuje tłok do sprężania gazu i dostarczania go pod wysokim ciśnieniem. Innymi słowy – wypuszcza gazy pod zwiększonym ciśnieniem.

W zależności od skali danego urządzenia mogę zostać często jednymi z najbardziej kosztownych systemów w zakładzie produkcyjnym. Rurociągi przesyłowe gazu, zakłady petrochemiczne, rafinerie i wiele innych strategicznym gałęzi przemysłu zależą od tego typu urządzeń. Mniejsze, bardziej popularne urządzenia tego typu są stosowane w ogromnej ilości w naprawdę wielu branżach. Kompresory tłokowe różnego typu znajdują się w prawie każdym zakładzie przemysłowym.

Kompresory tłokowe nie służą tylko do sprężania powietrza. Z powodzeniem korzysta się z nich do przesyłu wielu typu gazów podczas procesów obróbki chemicznej.

Działanie i budowa

Kompresory tłokowe są zazwyczaj stosowane tam, gdzie wymagane są wysokie współczynniki sprężania (stosunek ciśnień tłoczenia do ssania).

Większość konstrukcji tego typu zawiera układy smarowania blokowego z wymuszonym podawaniem oleju, jednak gdy nie ma tolerancji procesowej dla przenoszenia oleju, stosuje się konstrukcje nienaoliwione.

Butle do większych zastosowań są wyposażone w kanały chłodzące dla systemów termosyfonowych lub cyrkulacyjnych układów chłodzenia cieczą, podczas gdy mniejsze sprężarki są zazwyczaj chłodzone powietrzem. Cylindry do dużych zastosowań zazwyczaj  wyposażone w wymienne wkładki, które są wciskane do otworu i mogą zawierać trzpień antyrotacyjny.

Gaz technologiczny jest zasysany do butli, ściskany, zatrzymywany, a następnie uwalniany przez mechaniczne zawory, które zazwyczaj działają automatycznie na zasadzie różnicy ciśnień. W zależności od konstrukcji systemu butle mogą być wyposażone w jeden lub wiele zaworów ssących i tłoczących.

Wał korbowy jest wyposażony w przeciwwagę, która równoważy siły dynamiczne wytwarzane przez ruch tłoków. Jest on podparty w ramie sprężarki łożyskami w kilku czopach. Koło zamachowe zapewnia bezwładności obrotową.

Niektóre sprężarki smarują podwozie ramy za pomocą zintegrowanej, napędzanej wałem pompy olejowej, podczas gdy inne są wyposażone w bardziej rozbudowane, układy smarowania. Wszystkie prawidłowo zaprojektowane systemy zapewniają nie tylko cyrkulację oleju do krytycznych powierzchni urządzenia, ale również kontrolę temperatury.

Komentarze
  • Czym ciąć panele podłogowe?

    Czeka Cię wymiana paneli podłogowych? Nigdy tego nie robiłeś? Trudne wyzwanie przed Tobą. …
  • Skup aut – jak to działa?

    Sprzedaż samochodu jest nie lada wyzwaniem i wielu osobom spędza sen z powiek. Zazwyczaj z…
  • Sposób na naturalny izotonik

    Sposób na naturalny izotonik Napoje izotoniczne, popularnie nazywane izotonikami, to must …
Załaduj więcej podobnych artykułów
  • Czym ciąć panele podłogowe?

    Czeka Cię wymiana paneli podłogowych? Nigdy tego nie robiłeś? Trudne wyzwanie przed Tobą. …
  • Skup aut – jak to działa?

    Sprzedaż samochodu jest nie lada wyzwaniem i wielu osobom spędza sen z powiek. Zazwyczaj z…
  • Sposób na naturalny izotonik

    Sposób na naturalny izotonik Napoje izotoniczne, popularnie nazywane izotonikami, to must …
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Jakie to trudne

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Czym ciąć panele podłogowe?

Czeka Cię wymiana paneli podłogowych? Nigdy tego nie robiłeś? Trudne wyzwanie przed Tobą. …